Centrale vergrendeling kan alle portieren vergrendelen door alleen het bestuurdersportier te vergrendelen. Bij oudere modellen moeten de achterklep en de brandstoftankklep afzonderlijk worden vergrendeld. In moderne auto's zijn de meeste sluitsystemen elektrisch. In oudere systemen was er een vacuümvergrendelingssysteem. Er zijn ook radio- en infraroodsignaleringssystemen. In dergelijke systemen moet de centrale vergrendeling handmatig worden gedaan.
In de meeste moderne auto's hoeft alleen het bestuurdersportier te worden vergrendeld. Andere deuren worden vergrendeld met een afstandsbediening. Om de deur te openen of te sluiten, moet de knop worden ingedrukt of moet de deurkruk worden ontgrendeld. Een storing van de centrale vergrendeling leidt tot een systeemfout. Zelden is de schade alleen de deur. Om veiligheidsredenen is het belangrijk om de schade direct te herstellen. De oorzaak van een beschadigde centrale vergrendeling wordt niet altijd ontdekt. Het is daarom belangrijk om zo snel mogelijk contact op te nemen met de reparatiewerkplaats.